H Αθήνα θα απαγορεύσει τα αυτοκίνητα ντίζελ μέχρι το 2025, μαζί με το Παρίσι, τη Μαδρίτη και την Πόλη του Μεξικό, ανακοίνωσε ο Γιώργος Καμίνης από τη Σύνοδο Κορυφής Δημάρχων C40 στην Πόλη του Μεξικό. Οι τέσσερις δήμαρχοι ζήτησαν επίσης από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να αναλάβουν δράση, προσθέτοντας ότι θα παράσχουν κίνητρα για πεζούς, ποδηλάτες, ή εναλλακτικά καύσιμα.
Η ατμοσφαιρική ρύπανση προκαλεί τρία εκατομμύρια θανάτους κάθε χρόνο, με τους περισσότερους εξ αυτών να συμβαίνουν στις πόλεις, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Εκτός από το διοξείδιο του άνθρακα, τα αυτοκίνητα εκπέμπουν διοξείδιο του αζώτου και μικροσκοπικά σωματίδια, χειροτερεύοντας την ποιότητα του αέρα, ιδίως στις αστικές περιοχές με κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Ακόμα δεν είναι ακριβώς ξεκάθαρο αν η δέσμευση των δημάρχων θα περιλαμβάνει μια συνολική απαγόρευση, ή αν θα απαγορεύσει απλά αυτοκίνητα από ορισμένες περιοχές των πόλεων. Το διάστημα μέχρι το 2025 πάντως θα λειτουργήσει ως μεταβατικό στάδιο. Μια τέτοια κίνηση θα είναι ιδιαίτερα επωφελής για την Πόλη του Μεξικό, η οποία μόνο φέτος απαγόρευσε πάνω από ένα εκατομμύριο αυτοκίνητα μετά από μία ακόμα σοβαρή κρίση ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Ο Δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης ανέφερε με τη σειρά του ότι θέλει να προχωρήσει την Αθήνα ακόμη ένα βήμα παραπέρα, με την αφαίρεση κάθε αυτοκινήτου από το κέντρο της Αθήνας.
Ταυτόχρονα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που σήμερα είναι ένα αμελητέο ποσοστό στον συνολικό στόλο αυτοκινήτων, αυξάνονται με ταχύτατους ρυθμούς.
Το 2015, όπως αναφέρει σε άρθρο της η Καθημερινή, οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών (EVs) και επαναφορτιζόμενων υβριδικών (PHEVs) σχεδόν διπλασιάστηκαν στην Ευρώπη, φτάνοντας τα 145.000 οχήματα, με αποτέλεσμα πάνω από 500.000 ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα να κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους.
Το ποσοστό διείσδυσης των ηλεκτρικών Ι.Χ. βέβαια παραμένει πολύ μικρό, λίγο πάνω από το 1% (συνυπολογίζοντας και τα υβριδικά) στις νέες πωλήσεις, αλλά με πολύ αυξημένες τάσεις ανόδου.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ως στόχο μέχρι το 2050 το 8% των οχημάτων που κυκλοφορούν να είναι ηλεκτρικά, ένας στόχος ενταγμένος στη συνολική στρατηγική για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου που προκαλούν την κλιματική αλλαγή, αλλά και των καυσαερίων που ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα στις ευρωπαϊκές πόλεις.
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος (ΕΟΠ) εξέτασε δύο σενάρια: Τι θα γινόταν εάν το 2050 τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούσαν το 50% (μεσαίο σενάριο) ή το 80% (υψηλό σενάριο) του συνολικού στόλου, έναντι 8% που υπολογίζει η Ε.Ε.
Σύμφωνα με τον ΕΟΠ, εάν υλοποιηθεί το σενάριο ταχείας ανάπτυξης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (υψηλό), το μερίδιο της ζήτησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη συνολική κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας θα φτάσει τα επίπεδα του 4-5% σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, ήδη από το 2030. Ενώ το 2050 θα φτάσει στο 9,5% κατά μέσον όρο.
Η πολύ αυξημένη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων θα μειώσει σε μεγάλο βαθμό τις εκπομπές CO2 και των άλλων αερίων του θερμοκηπίου, καθώς και των ρυπογόνων καυσαερίων που δημιουργούν το τοπικό νέφος. Ωστόσο για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι απαιτείται πρόσθετη παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία στο σενάριο του 80% υπολογίζεται σε επιπλέον 150 GW ηλεκτροπαραγωγής.
Το στοίχημα εδώ είναι εάν αυτή η ηλεκτρική ενέργεια μπορεί να παραχθεί μέσω ανανεώσιμων πηγών και όχι με θερμοηλεκτρικές ή πυρηνικές μονάδες, γιατί τότε η όλη προσπάθεια θα είναι ανώφελη.
Το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα είναι η αντοχή του ηλεκτρικού δικτύου. Με τις σημερινές συνθήκες θεωρείται πως εάν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φτάσουν το 10% του συνόλου θα παρουσιαστούν προβλήματα. Αλλά είναι φανερό πως τόσο η ποιότητα όσο και ο σχεδιασμός χρήσης των ηλεκτρικών υποδομών θα αναπτυχθούν ιδιαίτερα.
Η μελέτη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος έρχεται να ανοίξει τη συζήτηση για ερωτήματα που σήμερα –και ειδικά στην Ελλάδα– μπορεί να μοιάζουν φουτουριστικά, αλλά αποτελούν κρίσιμα στοιχήματα του μέλλοντος.